WWF Cuba op de rails - Reisverslag uit Havana, Cuba van WNF Cuba - WaarBenJij.nu WWF Cuba op de rails - Reisverslag uit Havana, Cuba van WNF Cuba - WaarBenJij.nu

WWF Cuba op de rails

Door: wnfcuba

Blijf op de hoogte en volg WNF

26 Juni 2012 | Cuba, Havana

Cuba ligt misschien niet zo erg voor de hand als het om WNF-projecten gaat. In Cuba mag je namelijk niet zomaar een kantoor vestigen. Daarom heeft WNF een deel van haar team in Cuba gestationeerd, dat - geheel volgens de filosofie van WNF - bestaat uit mensen uit het land zelf.

Langdurig proces
De aanleiding voor deze bijzondere ‘Cuba-connectie’? Het is WNF gelukt om een speciaal programma te lanceren als onderdeel van het Programma Oceanen en Kusten. In de komende drie jaar worden er drie grote projecten uitgevoerd, gericht op oceanen en kusten. Twee daarvan hebben EU-subsidie weten binnen te slepen, en dat is een hele prestatie! Het derde project richt zich geheel op de bescherming van schildpadden is wordt geheel door WNF ondersteund.

Na het ontvangen van de fondsen (of ze nou van EU of WWF komen), is er in Cuba nog een heel proces nodig om de projecten goedgekeurd te krijgen. Helaas duurt dat erg lang en heeft het twee jaar gekost voordat het project over duurzame visserij afgelopen maand van start mocht gaan. We zitten nu midden in de procedures om de projecten over klimaatverandering en die over schildpaddenbescherming te mogen starten. Ook die liggen al twee jaar in de week.

Kijkje in de overheidskeuken
Ondanks dat we graag meteen van start zouden gaan, is dit ook een interessant proces. We spreken veel met de Cubaanse overheid en het geeft een goed kijkje in de keuken van hun plannen en ambities.
Wat betreft planningen gaat het hier wellicht langzaam, maar de ambities liggen hoog. Cuba doet veel aan natuurbescherming, heeft een groot aantal betrokken overheidsorganisaties die zich inzetten voor de bescherming van gebieden en soorten.
Bovendien ligt het opleidingsniveau hoog, wat betekent dat we scherpe denkers tegen komen. Laten we het trage systeem buiten beschouwing, dan is de samenwerking met de meeste partijen heel erg prettig en motiverend.

Daarbij is de overheid op haar beurt erg geïnteresseerd in de projecten die WWF brengt: ze zijn afgestemd op de prioriteiten van het land, zodat er gezamenlijk een groot verschil kan worden gemaakt.

Het zijn mooie tijden! WWF Cuba staat op de rails, en in de bijgaande foto's zie je wat dat zoal inhoudt.
To be continued…

WNF

WWF werkt in Cuba aan bescherming van de zee en de kustgebieden. Onder dit natuurbeschermingsprogramma vallen drie grote projecten: verduurzamen van de visserij, adaptatie aan klimaatverandering en bescherming van zeeschildpadden. Gedurende de maanden mei, juni en juli ben ik, Stephanie Verbeek, in Cuba om hieraan mee te werken. Het kantoor van WWF bevindt zich in Havana, maar de werkgebieden bevinden zich voornamelijk aan de zuidzijde van het eiland: Cayo largo, Cayos de San Felipe, Zapata, Jardines de la Reina. Het Cubaanse WWF team bestaat uit twee personen, namelijk: Jose Luis, de programmadirecteur, en Teresa, zij regelt de financiën (in de volksmond: Pepe en Teresita).

Actief sinds 07 Juni 2012
Verslag gelezen: 1956